حبيب در اولين مصاحبه خود عنوان کرد:حاکميت نظام با هنر و موسيقي مخالف نيست !!!!



مدتها قبل زمزمه بازگشت حبيب محبيان معروف به حبيب در محافل مختلف مطبوعاتي و رسانه‌اي به خصوص سايت‌هاي خبري مطرح شده است که ابتدا با رضا رشيدپور مجري صدا و سيما در سايت شخصي‌اش همراه با عکس مشترکش با وي اين خبر را اعلام کرد که بدنبال آن اين خبر در بسياري از سايت‌ها منعکس شد.

در اين ميان سايت‌هاي مختلف و مراجع رسمي دولتي اظهار نظرهاي مختلفي را اعلام نموده‌اند، همانند اينکه آقاي حبيب محبيان تقاضاي کنسرت در تهران نموده است ولي مسئولين هنري وزارت ارشاد طي اظهار نظري اعلام داشتند تقاضاي مجوز آلبوم موسيقي حبيب در دست بررسي دارند.

روزنامه «راه مردم» به منظور اينکه به ابهامات، تکذيب‌ها و تاييدهاي افراد و مراجع مختلف پايان دهد، مصاحبه‌اي چالشي با آقاي حبيب محبيان انجام داده است که از نظر شما مي‌گذرد

آقاي محبيان بفرمائيد چه شد که بعد از ‌يک فاصله طولاني به ايران بازگشتيد؟

حس ايران دوستي در وجود من شعله مي‌کشيد. مدتها بود که با خودم کلنجار مي‌رفتم اما هر بار که تصميم گرفتم يک مشکل خانوادگي و روزمرگي پيش مي‌آمد و مانع مي‌شد تا اينکه يک باره همه چيز را کنار زدم و قصد ديار کردم.

شما که وطن دوست بودي چرارفتي؟

اوايل انقلاب احساس اين بود که فضاي مناسبي براي اجراي موسيقي ميسر نيست من هم با شدت علاقه‌اي که به کار آهنگ سازي و خواندن داشتم تصميم به رفتن گرفتم اما بايد به جرات بگويم که متأسفانه آن مدينه فاضله خيالي 15 سال مرا از علائقم يعني موسيقي دور و خانه نشين کرد. جالب اينکه بدانيد در اين مدت از دو جنبه زجر مي کشيدم يکي فاصله از مملکت خود و ديگري از موسيقي.

چه مدت در آنجا کار موسيقي انجام نداديد؟
حدود پانزده سال در منزل درگير فعاليت‌هاي اقتصادي بودم و براي خودم آهنگ مي‌ساختم اما پس از آن با ديدن مشکلات موسيقي‌هاي موجود تصميم گرفتم مجددا کارهاي خود را ارائه دهم.

با اين روحيه فکر نمي کنيد دير تصميم به بازگشت گرفتيد؟
شايد، اما زندگي در غربت گرفتاري‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد.

چه شد تصميم براي بازگشت گرفتيد؟
فشار غربت و علاقه شخصي به وطن و تشويق همسر و فرزندم براي زندگي در ايران. اما مستحضر هستيد از بين بردن زندگي که با آن همه سختي و مشقت در آمريکا درست کردم به شدت و ريسک پذير بود.
من براي رسيدن به اهدافم ضررهاي زيادي متحمل شده‌ام اما اين بار بالاخره با هر دشواري که بود توانستم تمام زندگي خود را در آنجا رها کرده و به سمت اصالت واقعي خود يعني کشورم بازگردم، ضمنا متوجه شدم که حاکميت نظام با هنر و موسيقي مخالف نيست بلکه با ابتذال و دور شدن از فرهنگ مردم مخالف است.

ايران و زندگي در آن با تمام خاطرات و فرهنگ و عقايد ديني و مذهبي در واقع شروع دوباره زيستن پس از سه دهه دوري و غربت است که براي من لذت و شيريني وصف ناپذير عجيبي به همراه دارد.

تعبير و نگاه سي ساله شما نسبت به ايران چيست؟
مردم دوست داشتني ايران هميشه لبريز از احساس، محبت و مهرباني هستند در هيچ کجاي دنيا اين زندگي سراسر عاطفه و نوع دوستي و باهم بودن را نديدم. اراده قوي اين ملت واقعا غرورآفرين است. باور کنيد ايران به يک قدرت بلا منازع تبديل شده است. اين باعث فخر ايرانيان است.

يعني ورود شما به اين دلايل بستگي داشت؟
بلي، اما مسائل ديگري هم دخيل بود از جمله تهاجم بي منطق و مبتذل به فرهنگ و به ويژه موسيقي ايراني. متأسفانه هر چند وقت يک بار متوجه مي‌شدم که فلان خواننده بعد از کسب شهرت در ايران از کشور خارج شده و به کشورهاي ديگر و شبکه‌هاي ماهواره‌اي پناه مي‌برند. من برگشتم تا به آنهايي که سوداي رفتن دارند ثابت کنم که آنجا خبري نيست هيچ کجاي دنيا کشور خود آدم نمي‌شود.

حالا که برگشتيد قصد داريد مجددا به عالم هنر برگرديد؟
فعلا بدنبال آرامش زندگي و لذت بردن از موهبت معاشرت با مردم بزرگوار و صميمي و آداب و رسوم ارزشمندي که مدتها با آن فاصله داشته‌ام، هستم. از آنجا که من هم مثل همه ايرانيان متعلق به اين سرزمين هستم، چنانچه بتوانم خدمتي در جهت رشد و شکوفايي موسيقي کشورم داشته باشم با کمال ميل اداي دين مي‌کنم البته در اين مدت حدود يکسالي که در ايران هستم تقاضاي همکاري در زمينه هنر را در چارچوب‌قوانين و مقرارت کشور داشته‌ام.

يعني براي فعاليت مشکلي نداريد؟
ببينيد من هيچگاه به دنبال ابتذال نبوده‌ام حتي قبل از انقلاب در طول اين سي سال هم تلاش کرده‌ام هيچگاه از معيارهاي اصولي موسيقي کلاسيک و فاخر و فرهنگ اصيل ايراني خارج نشوم. به نظرم هميشه نحوه فعاليت من با بقيه متمايز بوده.



شما سابقه کارهاي من را ملاحظه کنيد. من هميشه و در هر حالتي با عقايد و باورهاي خودم زندگي کردم. من اين حرف را براي اينکه به ايران آمدم نمي‌زنم بلکه در طول اين سي سال گذشته کارنامه‌ام کاملا واضح و روشن است.



وقتي که طي سال‌هاي قبل آثاري در مورد رزمندگان، امام علي (ع)، عيد غدير و چندين قطعه مذهبي ديگر که خواندم در ايران نبودم که گفته شود بخاطر اينکه تأييدي بگيرم آنها را اجرا کرده‌ام. در واقع اجراي اين کارها صرفا‌ به خاطر اعتقادات من بوده، در عين حال از فضايي که در ايران براي کساني که بخواهند به اصل خويش برگردند بوجود آمده و از لطف مردم و مسئولان تشکر مي‌کنم.



آيا اين اواخر کار جديدي از خود ارائه کرده‌ايد که از طرف شبکه‌هاي تلويزيوني پخش شده باشد؟
نه به هيچ وجه. الان حداقل بالغ بر 2 سال است که هيچ همکاري نداشته و اساسا‌من با هيچ شبکه‌اي قرار دادي ندارم و رسما‌به همه شبکه‌هاي ماهواره‌اي اعلام کرده‌ام موافق پخش برنامه‌هايم در آن شبکه‌ها نيستم. اما علي‌رغم اين اقدام ممکن است شبکه‌اي اين درخواست را رعايت نکرده باشد که متقابلا‌ من هم بايد راهکارهاي قانوني عدم پخش آثارم را در آن شبکه‌ها پيگيري کنم.



اما کارهايي که از شما مطرح مي‌کنند که با برخي ارزش‌هاي مورد قبول مردم همخواني ندارد در اين رابطه چه توضيحي داريد؟




همانطور که اشاره کردم من شخصا تاکنون تلاش کرده‌ام در آثارم هنجارشکني نشود و سعي کرده‌ام ارزش‌هاي مورد قبول مردم را رعايت کنم اما از جانب تهيه کننده يا طرف قراردادم متاسفانه ممکن است تنها در چند اثر (از مجموعه حدود 130اثر توليد شده‌) اين موضوع رعايت نشده باشد که اين کار صرفا‌ توسط قراردادم بوده و اين تنها به فضاي نامناسب لس آنجلس بر مي‌گردد و اينجانب در آن نقشي نداشتم.



در واقع اثر خريداري شده به نحوي ميکس شده که براي فروش در شبکه‌هاي ماهواره‌اي جذاب باشد و اين کار به من ربطي نداشته است. در عين حال جا دارد که از اين بابت از مردم عزيز عذرخواهي کنم، اما همانطور که در محتواي روند کلي توليدات من مشخص است در اکثريت قريب به اتفاق در کار‌هايم من اين مراقبت و حساسيت وجود داشته است. زيرا هميشه خود را پايبند ارزش‌هاي ملت خوب و با صفاي خودم مي‌دانم مضاف بر اينکه کارهايي نيز قبل از انقلاب اجرا کرده‌ام که محتواي مذهبي داشته است.



شما در حال حاضر با اين سابقه چه پيغامي براي نسل جديد اين هنر داريد؟




در موسيقي و محتواي اشعار سلامت نفس و احترام به ارزش‌هاي انساني و فرهنگي کشور قبل از هر چيزمهم است. نسل جديد بايد بداند موسيقي يک زبان انتقال فرهنگ است. پس در انتخاب شعر، آهنگ و اجرا بايد دقت عمل داشته باشند زيرا يک هنرمند از توانايي وجودي و ذاتي خود بر خواسته و تنها اثر اوست که ماندگار است. پس در توليد آن دقت عمل اجتناب ناپذير است و بايد تلاش کنيم که فرهنگ اصيل خودمان را توليد و با زيبايي هر چه بهتر منتقل کنيم.


منبع : روزنامه راه مردم


برچسب:

به اشتراک بگذارید
بدون بازخورد "حبيب در اولين مصاحبه خود عنوان کرد:حاکميت نظام با هنر و موسيقي مخالف نيست !!!!"

لطفاً نظرتان را بفرمائيد. منتظريم :

مطالب تصادفی